Περισσότερη πολιτική – Λιγότερο lifestyle στα social media

05:16 22/2/2020 - Πηγή: In.gr

Πλέον οι άνθρωποι συζητούν περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για ποικίλα θέματα. Οι αναρτήσεις και τα σχόλια γερμανών χρηστών αφορούν συχνά τις κυρίαρχες αξίες στη σημερινή Γερμανία, εκτιμούν ειδικοί.

Η σταδιακή κατάργηση της χρήσης άνθρακα για ενέργεια, η μετάβαση σε πράσινες μορφές ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η ρύπανση του περιβάλλοντος και η κλιματική αλλαγή φαίνεται να αποτελούν συνήθη θέματα συζήτησης στα γερμανικά online μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι συζητήσεις γίνονται όλο και πιο πολιτικοποιημένες,

ενώ ένα από τα trend της περσινής χρονιάς ήταν οι μαθητικές διαδηλώσεις Fridays for Future για το κλίμα. Σύμφωνα με ειδικούς και αναλυτές συμπεριφορών και τάσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα θέματα που θίγουν οι χρήστες μέσω αναρτήσεων, σχολίων και δημοσίων συζητήσεων μαρτυρούν τις κυρίαρχες αξίες κάθε εποχής.

Η φύση πολιτικοποιείται

Oι Fridays for Future άφησαν το αποτύπωμά τους και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Αυτό προκύπτει από έρευνα των εταιρειών δημοσκόπησης Κanter TNS, Τrendüro, Bonsai, Dfv για τον λεγόμενο «δείκτη αξιών 2020», τον οποίο έδωσαν στη δημοσιότητα αυτήν την εβδομάδα στο Αμβούργο.

Σύμφωνα με την έρευνα, ενώ πριν δύο χρόνια οι χρήστες γερμανόφωνων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το twitter κ.λπ. αναφέρονταν κυρίως στην «ομορφιά της φύσης και των τοπίων», πλέον παρατηρείται αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο μιλούν για αυτήν.

«Η φύση είναι πλέον μέρος ευρύτερης πολιτικοκοινωνικής συζήτησης» σημειώνει ο κοινωνιολόγος Γενς Γκρούγκερ, παρατηρώντας ότι τα social media αποτελούν μόνο ένα φόρουμ, στο οποίο συζητείται το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος και όχι το μοναδικό.

Πλέον, στα social media «τάση» αποτελεί το θέμα της βιωσιμότητας, ενώ οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές συνδέουν επίσης το θέμα του περιβάλλοντος με τις έννοιες της «ελευθερίας» και της «δικαιοσύνης».

«Η φύση χάνει την πνευματική, μυστηριακή της υπόσταση και αποκτά πολιτική δύναμη. Η ανησυχία για το κλίμα έχει αυξηθεί», υπογραμμίζει ο καθηγητής Πέτερ Βίπερμαν.

Παράλληλα, παρατηρείται έντονη πόλωση σε θέματα περιβάλλοντος στα γερμανικά social media: Ενώ οι νεότεροι χρήστες διακατέχονται από ανησυχία για την κλιματική αλλαγή, οι μεγαλύτερη σε ηλικία κάνουν συχνά λόγο για «οικολογική δικτατορία».

Το lifestyle υποχωρεί

Tα θέματα υγείας στην κορυφή των αναζητήσεων

Eνδιαφέρον αποτελεί επίσης ότι νούμερο ένα τάση στον «δείκτη αξιών» για το 2020 αποτελεί η υγεία, με την εμφάνιση πολλών ομάδων συζήτησης για διαγνώσεις, θεραπείες και ευρύτερα θέματα υγείας.

Επίσης, μεγάλη επιτυχία σημειώνουν και τα post που σχετίζονται με θέματα οικογένειας. Πάντως, σε γενικές γραμμές, όπως παρατηρούν οι ερευνητές, η τάση στο γερμανικό Διαδίκτυο (κοινωνικά μέσα, μπλογκ, ιστοσελίδες) είναι η στροφή προς την πολιτική και η απομάκρυνση από το lifestyle.

«Λιγότερο lifestyle, περισσότερη πολιτική. Οι συζητήσεις γίνονται εν γένει πιο επικριτικές, πιο πολιτικές, πιο σκληρές», αναφέρει ο Βίπερμαν. «Η πολιτική πλέον ως φαινόμενο λαμβάνει χώρα όχι στα κόμματα αλλά μέσα από διάφορες ομάδες», αναφέρει ο γερμανός ειδικός.

Ο ίδιος διαπιστώνει επίσης ότι παρατηρείται στους νέους διαφορετική προσέγγιση της έννοιας της «επιτυχίας». Αυτή παλαιότερα μετριόταν σε χρήματα και υλικά αγαθά ενώ πλέον σε κοινούς αγώνες με κοινές επιδιώξεις, όπως π.χ. στην περίπτωση των Fridays for Future.

Τα ερωτήματα

Σύμφωνα με την έρευνα, σημαντική θέση κατέχουν επίσης η ελευθερία και η ασφάλεια, ενώ συχνά τίθενται τα εξής ερωτήματα: Πόσο ανεξάρτητοι είναι οι θεσμοί; Παραμένει το κράτος εγγυητής της ασφάλειας;

Κι όσο για την περίφημη «generation Z», δηλαδή όσες και όσους έχουν γεννηθεί μεταξύ 1995 και 2010, μάλλον κάθε άλλο παρά απολιτίκ είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Οπως εκτιμούν οι ερευνητές, πίσω από αναρτήσεις της «generation Z», οι οποίες φαίνονται εν πρώτοις επιφανειακές, κρύβονται συχνά βαθύτερες ανησυχίες που έχουν να κάνουν με την πολιτική, την κοινωνία και την οικονομία.

Πηγή: Deutche Welle

Keywords
Τυχαία Θέματα